Khamis, 1 April 2010

Menjelang BISIKS 10 April 2010 (Mari berkenalan)

Muhammad Lutfi IshakSeorang penulis yang pernah menyertai Minggu Penulis Remaja 2000, anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka, cenderung kepada penulisan cerpen dan puisi, karya-karya beliau banyak tersiar di Dewan Sastera, Dewan Budaya, Berita Minggu, Mingguan Malaysia, Al-Islam, Jelita dan juga beberapa penerbitan lain. Selain itu, Lutfi turut pernah memenangi Hadiah Sastera Utusan 2002 (Cerpen) dan menerima hadiah saguhati Anugerah Sajak Jenaka Alam Siber 2003.



Dato’ Baha ZainNama sebenar beliau ialah Baharuddin Zainal. Beliau merupakan tokoh Bahasa Melayu dan sastera yang cukup disegani. Beliau pernah menjawat pelbagai jawatan di DBP termasuk Timbalan Ketua Pengarah DBP bermula dari tahun 1963 – 1984. Kini beliau menjawat jawatan sebagai Presiden Persatuan Penulis Nasional Malaysia (PENA). Dato’ Baha turut aktif mewakili Malaysia dalam pelbagai persidangan antarabangsa berkaitan bahasa dan sastera. Beliau turut menerima Anugerah SEA Write oleh Kerajaan Thailand pada 1980. Buku-buku puisi beliau begitu mendapat tempat dihati penggemar sastera dan yang terbaru buku beliau bertajuk ”Menangguhkan Kebenaran dan Puisi-puisi Lain” telah diterjemahkan ke dalam bahasa Sepanyol.



Ainon MohdBeliau merupakan penggiat dan aktivis Bahasa Melayu yang dihormati dan lantang memperjuangkan isu-isu berkaitan kepentingan Bahasa Melayu. Beliau adalah pengasas syarikat penerbitan prolifik, PTS dan sebelum itu pernah berkhidmat dengan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dari 1973 hingga 1988. Sehingga kini beliau telah menghasilkan lebih daripada 30 buah buku di dalam bidang terjemahan, komunikasi, pemikiran lateral dan kreativiti.

1 ulasan:

  1. nice day :)
    hargailah hari kemaren,
    mimpikanlah hari esok,
    tetapi hiduplah untuk hari ini.
    bagi-bagi motivasinya yaah...

    BalasPadam